fredag 19 augusti 2011

Krusbärsmuffins

Av krusbären jag fick av mina föräldrar bakade jag förutom krusbärskakan även dessa muffins. Jag gjorde bara en halv sats av nedanstående recept och de tog snabbt slut. Jag provsmakade en innan den hunnit svalna helt men de var betydligt godare när de kallnat ordentligt. Muffinsen blev ganska kompakta på grund av krusbären och vill man ha lite luftigare eller mindre krusbärssmak så minskar man bara på mängden krusbär.





KRUSBÄRSMUFFINS
16-20 st (beroende på storlek)

2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk äkta vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
2 ägg
100 g smör
1,5 dl vaniljyoghurt
200 g krusbär (kan minskas)

Gör så här:
Skölj och rensa krusbären. Lägg krusbären i en matberedare och hacka sönder krusbären. Häll i övriga ingredienser och kör matberedaren snabbt tills allt blandat sig. Häll smeten i en form, ca 22 cm i diameter. Ställ muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna med ca 2/3 smet. Grädda i 18-22 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Prova med en provsticka, kakan är klar när stickan är torr. Muffinsen är godast när den svalnat helt.

15 kommentarer:

  1. Låter gott med krusbär i! Ha ett trevligt veckoslut!

    SvaraRadera
  2. Vad gott det ser ut och låter!:)Vilka fina muffinsformar!

    SvaraRadera
  3. Undrar varför man inte ser krusbär i bakverk oftare? Krusbärsmuffins låter ju jättegott!

    SvaraRadera
  4. Härligt att baka med säsongens läckerheter. Din riddartårta är sååå fin!

    SvaraRadera
  5. Alldeles för sällan man hittar krusbär, det verkar inte vara så poppis att odla längre. Undrar varför, de är ju så himla goda!

    SvaraRadera
  6. Ja, det är sällan man ser krusbär! Synd, för det är ju faktiskt gott!

    SvaraRadera
  7. Hovkonditorn: Ja, det blev gott.

    Kakmonsterna: Ja, jag gillar också dessa formar.

    Alexandra - Kärlek på tallrik: Ja, det är itne ofta man ser recept med krusbär.

    Ulrika: Tack!

    Mårtenssons kök: Nej, det är inte många som har det längre.

    Bambi: Ja, det är gott!

    SvaraRadera
  8. Va gott det låter. Inte så ofta man ser krusbär nuförtiden tycker jag. När barnen var små hade vi krusbär i trädgården, min son försvann i krusbärssnåren när han var riktigt liten. När vi väl hittade honom satt han och smaskade så gott!

    SvaraRadera
  9. Vad gott det låter!! Lite ovanligt med krusbär i bakverk känns det som :)

    SvaraRadera
  10. Lena - Tårtan: Hihi... din son trivdes nog väldigt bra i bärbusken. :-)

    Pernilla - Bli min jäst: Ja, inte ofta man ser recept med krusbär i.

    SvaraRadera
  11. Krusbär är en sådan sak jag avskydde när jag var liten men fullkomligen älskar nu när jag är vuxen! :=) Tack för receptet!

    SvaraRadera
  12. Mmm mums så gott det låter! Älskar krusbär :)

    SvaraRadera
  13. Charlotta: Visst är det konstigt att saker man avskydde som barn är riktigt gott som vuxen. :-)

    Rebecka: Ja, de blev riktigt goda.

    SvaraRadera
  14. det där ser ju kalasgott ut!! :)

    SvaraRadera